Van ondernemer in je rol naar ondernemer in de dop!

  • Geplaatst op: 19 september 2016
  • Door: Anniek

Sinds februari 2013 mag ik mezelf ‘Spraakmaker’ van Voys noemen – de betere benaming voor iemand die zich bezighoudt met de marketingcommunicatie. In eerste instantie combineerde ik die baan met het zelfstandig ondernemerschap. Toen ik het steeds drukker kreeg met mijn bedrijf schroefden we (in goed overleg) het aantal werkdagen bij Voys terug van vier, naar drie, naar twee dagen per week en werd ik meer en meer een zelfstandige die het ondernemerschap combineerde met een baan.

Een combinatie die te doen is, maar waarvan je ook weet dat je een keer een keuze moet gaan maken. Dat moment is gekomen: vanaf 1 oktober verlaat ik het warme Voys nest om me volledig op mijn eigen bedrijf te richten!

Het keuzemoment

Weggaan bij Voys is één van de moeilijkste keuzes die ik de afgelopen tijd heb gemaakt. Dat klinkt dramatisch en dat is het misschien ook wel een beetje. Als je het ergens naar je zin hebt, veel nieuwe dingen leert en wordt gewaardeerd om wat je doet, dan is de noodzaak om weg te gaan niet aanwezig. Voys heeft me op alle mogelijke manieren gefaciliteerd in het ondernemerschap, waardoor ik de beslissing om tóch weg te gaan vol vertrouwen neem - maar allesbehalve met gemak.

Ondernemer in je rol

Ongetwijfeld heb je wel eens wat op mijn Twitter, Facebook of LinkedIn tijdlijn voorbij zien over het bijzondere organisatiemodel van Voys. Dit Groningse snelgroeiende bedrijf werkt holacratisch, wat zoveel betekent als dat er geen managers en geen functies zijn binnen het bedrijf. Wél zijn er rollen en taken (accountabilities), waarvoor je verantwoordelijk bent. Werk je bij Voys, dan bepaal je zelf welke rol(len) je wilt vervullen – en dus ook welke niet. Dat klinkt misschien als een hopeloze chaos, maar niets is minder waar. Werken in een holacratisch georganiseerd bedrijf brengt duidelijkheid, orde, maar bovenal heel veel slagkracht. Er wordt van je verwacht dat je binnen jouw rollen werkt en handelt als een ondernemer. Je krijgt de volledige vrijheid, met als enige voorwaarde dat je de keuzes die je maakt weet te verantwoorden. Niet richting een manager of andere hiërarchische functietitel, maar gewoon; richting je collega’s.

Ondernemer in de dop

De grote mate van vrijheid om het werk in te richten zoals ik dat wil en het gemak waarmee ik kon schuiven met werkdagen, zorgden er niet alleen voor dat ik mijn bedrijf op poten kon helpen, maar maakten ook dat ik me met de grootst mogelijke loyaliteit - soms zelfs midden in de nacht vanwege een storing – inzette voor Voys. Vanaf mei 2016 werkte ik nog twee-dagen-en-een-beetje voor Voys. Een constructie die we wilden proberen, omdat we ‘m immers nog niet eerder hadden getest binnen de organisatie. En aangezien we in alles wat we bij Voys doen bouwen, meten en daar vervolgens van leren, leek ons dit een uitstekende case om zo’n build-measure-learn-cyclus te doorlopen.

Meetmoment

Vier maanden nadat de test van start was gegaan, besloot ik dat het tijd was om een meetmoment in te lassen. Naast dat ik graag wilde weten hoe mijn collega’s het vonden gaan met mijn twee dagen-en-een-beetje, wilde ik ook graag vertellen hoe ik het zelf ervoer. De vele werkoverleggen, roloverleggen, onderzoekjes en meetmomentjes zorgden er namelijk voor dat ik voortdurend aan het praten was óver werk, in plaats van daadwerkelijk werk te verzetten. Gevoelsmatig liep ik daardoor continu achter de feiten aan - en had ik niet het idee dat de manier waarop we samenwerkten de meest efficiënte manier was. Het deed me besluiten om een knoop door te hakken en mijn contract bij Voys op te zeggen.

'Verbonden’ met Voys

Hoewel de constructie van twee dagen in loondienst niet handig waren, blijf ik toch nog ‘verbonden’ met Voys. Niet alleen vanwege de geweldige telefonieoplossing (stukje sluikreclame pur sang), maar ook omdat we in een freelance constructie verder met elkaar gaan samenwerken. In die 8 uur richt ik me op de pr en contentmarketing van Voys – iets dat ik al deed, maar vanaf 1 oktober in afgeslankte vorm ga doen.

Om deze heuglijke afspraak officieel te maken, werd vorige week een heuse signeersessie georganiseerd. We spraken af dat we voor de komende vier maanden acht uur per week met elkaar blijven samenwerken en dat werd gevierd met champagne, enthousiaste collega’s én een wurgcontract ;-).

 

En nu is Anniek aan zet!

Ik heb enorm veel zin om me te richten op de groei van mijn bedrijf. In de afgelopen vier jaren Anniek aan Z! heb ik al veel mooie bedrijven in uiteenlopende branches mogen helpen; van softwareontwikkelaars tot vastgoedbedrijven en van een arbodienst tot een hogeschool. De een help ik op strategisch vlak, de ander op uitvoerend niveau. De grote gemene deler van al deze opdrachten kan worden teruggebracht naar een en hetzelfde vraagstuk: help me mijn verhaal te vertellen.

Dat doe ik met het grootste plezier, vol overgave en vanaf 1 oktober als volwaardig zelfstandig ondernemer!