BNR nieuwsradio en mijn leven als 'hybride zzp'er'

  • Geplaatst op: 11 juli 2015
  • Door: Anniek

Weten jullie het nog? Vorige week was het bloed-je-heet zomerweer. De mussen vielen dood van ’t dak en tout Nederland zocht verkoeling op het strand, onder parasols en in zwembaden. Ik stapte die dag al vroeg in de trein richting Amsterdam. Niet omdat het daar nu zo verkoelend was, maar omdat ik uitgenodigd was bij het ZZP Café van BNR nieuwsradio. Omdat je niet iedere dag zo’n uitnodiging krijgt, weerstond ik de verleiding van de verkoeling en begaf mezelf tussen de vakantie- en strandgangers in de trein. 

Hybride zzp’er

De reden dat ik werd uitgenodigd bij BNR is dat ik mijn ondernemerschap combineer met een baan. Zoals mijn collega Annemieke treffend constateerde: “Eigenlijk ben jij een hybride zzp’er.” Daar heeft ze gelijk in. Het beste van twee werelden wordt namelijk gecombineerd in één constructie. Voys en mijn collega’s gaan zeer ontspannen om met het feit dat ik naast mijn baan bij Voys ook mijn eigen toko run. Dat maakt dat ik de challenger was in de uitzending van 4 juli en aan mocht schuiven in de uitzending van Diana Matroos. 

De hoofdgasten van het programma waren Hugo-Jan Ruts, initiatiefnemer van ZiPconomy en Gusta Timmermans, hoofd recruitment van ING. Hugo-Jan heeft, in samenwerking met Tilburg University, onderzoek gedaan naar goed opdrachtgeverschap en de definitie daarvan. Een interessant onderzoek waarin zowel zzp’ers als opdrachtgevers zijn ondervraagd. Want wat maakt goed opdrachtgeverschap ‘goed’? Hoe komen zelfstandig professionals tot hun recht binnen een organisatie? En hoe halen beide partijen het maximale uit de opdracht? 

Benieuwd naar de uitzending? Beluister 'm hier! 

 

Anniek-aan-Z!-BNR

Vertrouwen als basis

Goed opdrachtgeverschap

Natuurlijk heb ik voorafgaand aan de uitzending op een rijtje gezet wat mijn definitie is van goed opdrachtgeverschap. In de drie jaar dat ik zzp’er ben, heb ik vele bedrijven mogen helpen en nagenoeg geen vervelende ervaringen gehad. De voorwaarde die voor mij het allerbelangrijkste is in de relatie tussen opdrachtgever en –nemer is namelijk vertrouwen.  De auteurs van het onderzoek hebben de behoeften van zowel opdrachtgever als -nemer op een aansprekende manier vertaald in de behoeftepiramide van Maslow:


Behoeftepiramide-zzp

Behoeftepiramide Zelfstandig Professionals & Goed Opdrachtgeverschap Organisaties van ZiPconomy

Vertrouwen is door de gehele piramide, van onder tot boven, een overkoepelende term. Voor mij als zzp’er is het immers van belang dat ik erop kan vertrouwen dat betalingen vlot en juist worden gedaan; de basis. Maar ook de volgende lagen zijn van groot belang voor het goed kunnen uitvoeren van je werk. Toegang hebben tot de juiste (vertrouwelijke) informatie, het vertrouwen in jou als ondernemer dat je initiatief neemt en ondernemerschap toont, maar ook het vertrouwen dat je beschikt over de juiste expertise en dat zelf aanvult waar nodig. 

Goed werkgeverschap

Als ‘hybride zzp’er’ heb ik daarnaast natuurlijk ook te maken met werkgeverschap. Het zal je niet verbazen dat  goed werkgeverschap in feite niet echt afwijkt van goed opdrachtgeverschap. Met name bij Voys niet, omdat ik daar (vanwege het bijzondere organisatiemodel zonder managers) word uitgedaagd een ondernemer te zijn in mijn rol binnen de organisatie. Als er een bedrijf is dat weet wat goed opdrachtgever-/werkgeverschap is, dan is het Voys wel. 

 

Flexibiliteit

Ik ben een ondernemer en zo voel ik me ook, zowel in mijn werk bij Voys als voor mijn eigen bedrijf. Een van de zaken die dat met zich meebrengt is flexibiliteit. Heb ik een afspraak met een klant van Anniek aan Z!, dan schuif ik - in goed overleg met mijn collega’s - met de dagen. Moet ik voor Voys een dag naar België op een dag dat ik eigenlijk voor mijn opdrachtgevers aan het werk ben? In goed overleg met mijn opdrachtgevers draaien we de dagen even om. Ook hierbij vormt vertrouwen de basis. Want als je elkaar niet vertrouwt, is het onmogelijk om flexibiliteit in je werk te creëren.  

 

Gefaciliteerd en gestimuleerd worden 

Als zzp’er ga ik in de meeste gevallen naar de klant toe. Soms komt het voor dat dit niet mogelijk is. Zelf heb ik geen kantoor. Op het moment dat ik een klant in een zakelijke, rustige omgeving wil ontmoeten, dan mag ik de vergaderruimtes van Voys gebruiken. Een meer letterlijke vorm van faciliteren bestaat bijna niet. 
Ook het überhaupt mogen hebben van een bedrijf naast je baan is in sommige gevallen een unicum. Er zijn immers legio bedrijven bij wie het niet is toegestaan om naast je werk een zaak voor jezelf te beginnen.  Daarnaast wordt het hebben van een bedrijf en het ontplooien van je ondernemerschap  vanuit Voys enorm gestimuleerd en toegejuicht. Zo is het een plus als je tijdens je sollicitatie bij Voys vertelt dat je ook je eigen bedrijf hebt. Dat betekent namelijk dat je verantwoordelijkheidsgevoel hebt en bovendien ondernemend en initiatiefrijk bent. Welke werkgever ziet dat niet graag bij zijn medewerkers?

 

Versterkende werking

Het leukste aan het combineren van ondernemerschap met een baan vind ik de versterkende werking die ervan uitgaat, zowel voor mijn werkgever als voor mijn opdrachtgevers. Zo heb ik onlangs de diensten van een klant aangedragen binnen Voys. Voys en de opdrachtgever werken nu samen, omdat ik wist dat ze elkaar heel goed konden helpen. Andersom beveel ik de Voys niet zelden aan bij mijn klanten, omdat ik zie dat zij behoefte hebben aan flexibele telefonie.
Op die manier ben ik als zzp'er voor zowel opdrachtgevers als voor mijn werkgever een ambassadeur. Een soort spil tussen bedrijven.

 

What’s in it for me? 

Voor mij als 'hybride zzp’er' is het enorm leuk om mijn expertise op meerdere gebieden in te zetten, bij diverse organisaties met verschillende organisatiegroottes. De kennis die ik bij Voys opdoe pas ik toe bij mijn klanten en andersom leer ik van mijn klanten en pas ik dat toe bij Voys. 

Kortom: ik voel me, door deze constructie, als een vis in het water. Ik ben me er terdege van bewust dat deze constructie alleen werkt doordat vertrouwen de basis vormt. Door het vertrouwen is alles zo flexibel vormgegeven, kunnen alle partijen profiteren en wordt groei gefaciliteerd. Op persoonlijk niveau én op organisatieniveau.