Contentstrategie

Contentmarketing

Contentmarketing is een term die steeds populairder wordt. Is het echt zo nieuw? Eigenlijk niet. Contentmarketing is het aanbieden van relevante informatie voor je doelgroep, met als uiteindelijk doel om jouw doelgroep / potentiële klant aan je organisatie te binden. Niets nieuws onder de zon.

Traditionele vormen van marketing, zoals bijvoorbeeld advertenties, worden voornamelijk aan het publiek opgedrongen. De doelgroep zit daar niet altijd op te wachten. Waar zij wél op zitten te wachten is informatie die hen kan helpen. 

 

Informatiebehoefte

Contentmarketing - informatiemarketing - speelt in op de behoefte aan informatie. Informatie wordt tegenwoordig vooral opgezocht op het internet. Door in te spelen op de vragen van het publiek en informatie te geven, kun je ervoor zorgen dat je publiek interesse krijgt in jouw producten of diensten.  

 

Online & offline contentmarketing

Contentmarketing vindt veelal online plaats, maar een bewonersmagazine van een wooncorporatie of een gezondheidsmagazine van een zorgverzekeraar is net zo goed een vorm van contentmarketing. En in sommige gevallen is de combinatie van offline en online een gouden formule!

Het voordeel van het verspreiden van informatie via online kanalen is dat je het effect is van je inspanningen kunt meten. Cijfers over hoe vaak jouw verhaal gelezen / bekeken wordt, hoeveel er wordt doorgeklikt naar (andere pagina's op) je website en hoe vaak jouw verhaal gedeeld wordt met anderen, kun je gebruiken om de vervolgstappen van je contentmarketing te bepalen
 

Contentstrategie

Anniek aan Z! helpt je met het opstellen van een contentstrategie. In een contentstrategie bepaal je o.a.:

  • welk doel je wilt bereiken;
  • welke doelgroep je wilt aanspreken;
  • welke boodschap / onderwerpen je behandelt;
  • via welk(e) kanaal / kanalen je het verhaal verspreidt (blog, video, whitepaper, social, et cetera);
  • op welk tijdstip je publiek de informatie aangeboden krijgt;
  • hoe en wanneer je het effect van je inspanningen meet. 


Jouw verhaal

Het belangrijkste van een contentstrategie is dat het verhaal over jouw organisatie, diensten en producten is afgestemd op je doelgroep. Samen met jou stel ik een consitent, prikkelend verhaal op, zodat je doelgroep de tijd neemt je verhaal te lezen, te delen met anderen en uitkijkt naar het volgende verhaal. Door middel van interessante (vakinhoudelijke) informatie deel je kennis en laat je zien dat jouw bedrijf of organisatie een autoriteit is op een bepaald vakgebied 

Meer weten? Neem contact met me op! 
 

Contact